Als klein kind was Alex al niet weg te slaan bij de platenkast van zijn ouders. Later begon hij met draaien en het organiseren van eigen feesten als Afrodelique, The Daisy Age en Lift. In 2008 startte Alex als programmeur bij Canvas, later volgden Blijburg en Amsterdam Roest. Sinds begin dit jaar is Alex fulltime programmeur bij Canvas & Volkshotel.
Canvas is behoorlijk verbouwd, maar voor wie plek op de zevende verdieping nog niet kende: hoe is het ooit begonnen?
‘Canvas heeft een enorme transformatie ondergaan en ik vind het mooi als mensen die nu langskomen zich beseffen dat ze zich in de oude Volkskrantkantine begeven. Vijf jaar lang is het een club annex restaurant geweest en was het een levendig onderdeel van de broedplaats van Urban Resort. Nu is het uitgegroeid tot een plek die veel meer functies vervuld. Zo kunnen mensen hier nu ook ontbijten, lunchen, dineren. Canvas is een plek voor culturele randactiviteiten en verandert in het weekend ’s nachts nog steeds in een club.’
Tijdens de verbouwing van Canvas is de tijdelijke club DOKA geopend in de kelder, wat draagt deze ervaring bij aan het nieuwe Canvas?
‘Met DOKA hebben we bewezen dat we succesvolle clubavonden kunnen organiseren op een gedurfde plek met beter geluid, meer capaciteit en langere openingstijden dan we in de oude situatie op de zevende konden. Door het experiment aan te gaan weten we nu beter wat er wel en niet past bij ons. Ik heb het vertrouwen dat we dat nu in Canvas weer kunnen laten zien. DOKA heeft ons laten zien dat er nog steeds vraag is naar plekken die hun nek uit durven te steken.
Een belangrijke andere reden om DOKA te openen was ook de crew. Doka zorgde ervoor dat we onze mensen aan het werk konden houden, en ze nu weer kunnen meenemen naar de nieuwe Canvas. De mensen maken de plek.’
Is het geluid van Canvas nu anders dan eerst?
‘Het motto is internationaal aansprekend, lokaal relevant. Op de lange termijn wil ik als locatie ruimte blijven bieden aan nieuwe, jonge initiatieven en zo constant actueel blijven. Het idee is om een iets eenduidiger geluid neer te zetten dan wat we hadden in DOKA en zo meer herkenbaarheid te creëren. Ik probeer in te spelen op wat er gebeurt in de stad en binnen de dance-cultuur (excusez le mot), nu is de uitdaging om ook een baken voor cultuur te worden.
Als je het hebt over jonge initiatieven, waar moeten we dan aan denken?
‘We werken bijvoorbeeld samen met de jongens van Aspirations. Ze vielen me op omdat het liefhebbers pur sang zijn, die op kleine schaal succesvolle feesten organiseerden voor 150 man. Ze waren klaar voor de volgende stap en dan is het spannend of het goed uitpakt. Na een start in DOKA gaan ze nu ook edities doen in Canvas, iets waar ik naar uitkijk. Ze hebben een goede drive en visie op wat er gaande is binnen hun genre, dat maakt ze toonaangevend.
Tot slot voor de leken onder ons, welke clubs zijn wereldwijd momenteel begenadigd?
‘Robert Johnson in Offenbach am Main, Duitsland is een voorbeeld van een club met een legendarische status. Deze heeft op eigenzinnige wijze een stempel gedrukt op de cultuur, in Europa en zelfs wereldwijd. De beleving staat daar centraal. Afgezien van de plek en de reputatie vind ik vooral de filosofie belangrijk. Ze streven op lange termijn originaliteit en relevantie na en hebben zo een vaste plek in het clublandschap veroverd.
Ze scheppen de ideale omstandigheden waarin artiesten volledig tot hun recht komen, iets wat ik ook voor me zie bij Canvas. De ingredienten zijn er al: we hebben een toegewijde crew en we zijn meer dan alleen een club. Canvas kan zomaar ook een expositie ruimte zijn, een plek voor film of een cocktailbar, dat maakt het dynamisch.’